fredag den 18. maj 2007

Så blev jeg transplanteret!!!!

Det er virkelig et mirakel at vågne op med en ny velfungerende nyre i sig. Mandag kl.13 blev jeg kørt ned til kirugerne, og kl. 15 lå jeg på opvågningsstuen. Hold kæft hvor havde jeg det godt da jeg vågnede! Lettere speedet af de store mængder binyrebark-horman man får, og med en god omgang ketogan i årerne slog jeg øjnene op til mit nye liv. Kvalmen var væk, kløen var væk og jeg var hundesulten for første gang i mange år. Jeg tissede 21,5 l det første døgn, så der er blevet renset grundigt ud i systemet. Min creatinin (det tal der fortæller om nyrefunktionen) som skal ligge på omkring 100 havde før operationen ligget på 1300. Nu var det i løbet af et døgn faldet til 500, og tallene blev bedre og bedre. Nu er jeg her fredag nede 105 i creatinin og 7 l urin/døgn, og forhåbentligt bliver urinmængden snart mere normalt. Heldigvis har jeg et tis-kateter, som gør at man ikke skal rende på toilettet konstant. Ellers kunne jeg næsten sidde derude i døgndrift med puden på håndvasken. Og når der ryger noget ud, skal der også noget ind, så det kan godt være at sygeplejerskerne havde travlt med at hænge væske op til mig de første par døgn. Der er kommet balance i tingene nu, og jeg har ikke flere problemer med at være dehydreret osv. Min vægt har svinget lidt pga. alt det vand der er røget ud. Før operationen vejede jeg 65,5 kg, og lægerne herinde regnede med, at min tørvægt lå på 63 kg. Det har vist sig, at den nærmere ligger på 60 kg. Tirsdag var jeg helt nede på 57 kg, da der var røget så meget væske ud af mig. Det gjorde at jeg fik propper for ørerne, fik koldsved og nær var besvimet. Men det er nu et overstået kapitel, så nu skal jeg bare vænne mig til medicinen og undgå at få nogle komplikationer. Så skal jeg nok komme hurtigt hjem til min familie. De har været afskåret for at være her, da de er forkølede, og da jeg pga. de imundæmpende stoffer er meget udsat for at blive syg. Men det er jo heldigvis kun en kort periode af vores liv vi skal være adskilt. Når jeg kommer hjem, vil jeg igen være den gamle energiske Peter der kan være en ordentlig far for mine børn og en ordentlig mand for min kone. Det bliver skønt!!!
Det er en fantastisk gave at få fra sin mor, og hun er heldigvis i bedring nu. De første dage var lidt hårde for hende, da det er et stort indgreb at få fjernet et organ. Hun fik en masse medicin som hun ikke har fået før (morfin osv.), og så skal kroppen også lige vænne sig til kun at have en nyre. Men lægerne sagde, at det var meget normalt, at man havde skidt de første par dage efter. I dag er hun oppe på benene, og hun har fået appetitten igen. Det har været hårdt at ligge på stue med hende, da man ikke kan lide at se sin mor have det dårligt. Derfor er det en stor glæde nu at kunne se hende i hopla. Hvis alt går godt er hun hjemme mandag, så det er jo bare på toppen. Jeg kan ikke takke hende nok for det hun har givet mig. Det er virkelig en genfødsel! Nu må vi se hvor hurtigt jeg kan komme hjem. Hvis jeg er heldig er jeg hjemme om et par uger, men nu må vi se. Det vigtigste er, at alt fungerer. Det er en lille guldklump man har fået ind i sig, og jeg vil gøre alt for at være god mod den. Alternativet er dialyse, og det når altså ikke en ny nyre til sokkeholderne. Det kan klart anbefales at blive transplanteret!!!

Kh Peter

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kære Peter
TILLYKKE MED DIN NYE NYRE !!!!!
Det er utrolig positivt at læse din historie. Jeg er meget rørt over din livsglæde, den skal nok hjælpe dig igennem !! Det er dejligt at høre, at din mor også er ved at være ovenpå igen.
endnu engang: Tillykke med dit nye liv
Mange hilsner
Käthe Bjørke

Anonym sagde ...

Kære lillebror Peter

Det glæder mig dybt ind i sjælen, at du atter har fået et værdigt liv. Nu beder vi til, at successen varer ved, og så glæder vi os til at udfylde hele første række, når du igen griber fat om trompeten (vælg venligst noget børnevenligt). Det bliver noget helt særligt.

Kun fødslen af vores fire børn overgår de følelser, der fløj gennem mig, da du frejdigt ringede til os få timer efter din og mors vellykkede operation. Tænk, du har siddet og sovet ved de tidligere barnedåbe vi har holdt, hvis du når at komme hjem til Carl og Dicte Maries, ender det med, at du bliver den sidste, der går fra bordet.
Jeg håber, energien og glæden bliver en fortsat del af din nye hverdag. Du har så meget godt og spændende, der ligger og venter. Først og fremmest din familie og din musik, men også arbejdet med donorspørgsmålet, som vi må tage fat på sammen. Langt flere skal have kendskab til vigtigheden i donation, og familiemedlemmer må forstå, hvad de kan udrette i forhold til nyresyge/donation. Det bliver en spændende tid for dig - helt usammenlignelig med den sidste håndfuld sygdomplagede år.
Vi ønsker dig alt det bedste og glæder mig til at se dig frisk hjemme igen.
Kærlig hilsen Pernille

Anonym sagde ...

Hej Peter
Tak fordi vi må få indblik i din historie. Det betyder meget, da jeg selv står og skal transplanteres, og der er jo mange spørgsmål og bekymringer der dukker op. Håber stadig alt går som det skal.

Peter Clement Marott sagde ...

Kære anonym! Jeg er meget glad for at du kan bruge min historie til noget. Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med din transplantation, og du er meget velkommen til at dele dine erfaringer herinde så andre også kan få glæde af dem. Kh Peter